Runner´s knee

Runners knee er også kalt løperkne og patellofemorale smerter. Lidelsen er den vanligste belastningsskaden blant løpere. Tilstanden viser til smerter under og rundt kneskålen, og kommer som regel av overtrening og overbelastning over tid. 

Det er anslått at så mye som 1 av 4 som løper vil bli plaget av løperkne i løpet av livet sitt.

Dette smertesyndromet oppstår når kneskåla er i ubalanse og irriterer lårbenet. Det som kjennetegner denne diagnosen er smerte bak kneskålen og/ eller smerte dypt inne i kneet som blir verre når kneet blir bøyd. Normalt sett er det ingen traumatisk enkelthendelse som forårsaker løperkne. Se også: Definisjon løperkne

Symptomer på runners knee

løperkne eller runners knee kalles også patellofemorale smerter. bildet viser en person som strekker ut kneet sitt

Løperkne symptomer :

  • Vondt i kneet ved belastning
  • Hovent kne
  • Smerter på utsiden og/eller inni kneet
  • Diffuse knesmerter som det er vanskelig å lokalisere
  • Smerter i forbindelse med løping, mens hvile gir forbigående lindring
  • Forverring av smerter over tid
  • Løping i nedoverbakke og flat mark gir størst smerte, mens løping i oppoverbakke gir minst smerte.

Hvordan utvikles runners knee

Løperkne forårsakes av ubalanse i kneskåla som irriterer lårbenet. Dette skjer som regel som følge av overbelastning av kneet og kneskålen (patella).

Overbelastning av kneskålen kan irritere fettputen og membranen i kneleddet (synovium). Disse veldig sensitive områdene kan bli stadig mer betente, og til og med bli tykkere ved langvarig irritasjon. Noen ganger får man en stressreaksjon bak selve kneskålen. Derfor er det ikke alltid mulig med rask bedring grunnet betennelsesreaksjonen

Løperkne oppstår altså typisk på grunn av overbelastning i kneet, men den underliggende årsaken til denne overbelastningen kan være kompleks.

En rekke faktorer bidrar til løperkne som feks:

  • svakheter eller ubalanser i muskulaturen rundt kneet
  • feil fotstilling
  • dårlig kroppsholdning under aktivitet
  • dårlig løpeteknikk eller annen belastende aktivitet
  • Muskulær ubalanse, spesielt i legg og hofte, samt problemer med korsryggen, kan også legge grunnlaget for utviklingen av løperkne.

Når det gjelder behandling og håndtering av løperkne, kan både kiropraktorer og fysioterapeuter tilby effektive løsninger. Behandlingsplanen vil ofte starte med en grundig evaluering for å identifisere de spesifikke bidragende faktorene for den enkelte pasient. Basert på denne vurderingen kan en rekke behandlingsstrategier bli tatt i bruk som:

  • Manuell terapi: Dette kan inkludere spesifikke teknikker for å mobilisere kneet og omkringliggende ledd, samt mykvevsbehandling for å adressere spenninger og dysfunksjoner i muskulaturen som kan bidra til smerten.
  • Øvelsesterapi: Kiropraktoren eller fysioterapeuten kan utarbeide et tilpasset øvelsesprogram rettet mot å styrke og balansere muskulaturen rundt kneet og i nedre del av kroppen. Dette kan bidra til å stabilisere kneleddet, forbedre holdning og gangmønster, og dermed redusere risikoen for videre skader.
  • Utdanning og rådgiving: Pasienter kan få veiledning om hvordan de kan justere sin aktivitetsnivå eller løpeteknikk for å unngå fremtidig overbelastning. Dette kan også inkludere anbefalinger om fottøy som støtter en sunnere fotmekanikk.
  • Trykkbølger, dry needling og taping: Avhengig av individuelle behov kan behandlingen også inkludere metoder som taping, bruk av ortopediske innleggssåler, eller spesifikke modaliteter for smertelindring som for eksempel tørrnåling eller trykkbølgebehandling.

Ved å adressere både de umiddelbare smertene og de underliggende årsakene, kan våre kiropraktorer og fysioterapeuter ikke bare bidra til å lindre symptomene på løperkne, men også forebygge at tilstanden gjentar seg. Samarbeidet mellom deg som pasient og vi som terapeuter er avgjørende for en vellykket behandling og for å oppnå langvarige resultater.

Slik fungerer trykkbølgebehandlinger

Hvem får løperkne?

Det er for det meste unge løpere og flere kvinner enn menn som rammes av løperkne. Grunnen til at flere kvinner rammes er at hoften til kvinner ofte er bredere og legger større press på kneleddet.

Typiske årsaker som kan forårsake løperkne:

  • Overbelastning
  • Skade
  • Funksjonsforstyrrelse i muskel
  • Stor bevegelighet av kneskåla

Preventive tiltak for å unngå løperkne

For å forhindre løperkne er det fordelaktig å løpe på mykt underlag fremfor hard asfalt. Det er også svært viktig med godt og riktig skotøy. Styrketrening med fokus på å styrke musklene rundt kneet kan også være med på å forhindre løperkne.

Dersom du kjenner symptomer på løperkne bør du prøve å lande flatere med foten. På den måten blir trykket fra hælen opp til kneet mindre. Det er er også effektivt å tøye ut sete- og hoftemuskulatur.

Runners knee behandling

Våre kiropraktorer har mange års ekspertise på behandling av kneskader og vi har også topp moderne utstyr til å diagnostisere hva som er galt slik at du kan får den rette behandlingen. Vår erfaring er at kombinasjon av manipulasjon, bløtvevsbehandling som trykkbølgebehandling og taping er effektivt mot løperkne og for å bli kvitt smertene.

Vi foretar alltid en grundig undersøkelse av kne og hofteledd. Ofte vil det også bli tatt et ultralydbilde på klinikken for å bekrefte skaden.

Som en del av behandlingen er det viktig å dempe belastningen av kneet. Vår erfaring er at pasienter som venter med vanlig trening til full bevegelighet, styrke og funksjon er gjenopprettet oppnår best resultater.

Løperkneøvelser er smart å gjøre underveis i hele behandlingsperioden. Øvelsene er ikke bare styrke og bevegelighet på selve kneet. Selv om smerten kjennes ut som den sitter på utsiden av kneet (eller inne i kneet) så kommer ofte smertene ofte fra et annet område.

Det kan i noen tilfeller være  ofte et stramt bånd som går på utsiden av hoften som er årsaken til overbelastningen av kneet. Derfor kalles også lidelsen noen ganger iliotibialisbåndsyndrom. Øvelsene du skal gjøre går på å påvirke og strekke tractus iliotibialis.

Har du flere spørsmål ta kontakt med klinikken via kontaktskjema.

Runners knee – knesmerter

 

Eller ring 22 95 11 14

FORNØYDE KLIENTER | Kommentarer lagt igjen på Google:

  • Jeg har kun gode erfaringer med Din Helse Bjølsen. Har fått svært god hjelp med ryggproblemer både hos fysioterapeut, kiropraktor med akupunktur. Behandlerne er alltid hyggelige, servicen er god, det er lett å få time kort frem i tid og på tidspunkt som passer arbeidshverdagen min, det er enkelt å booke og endre timer på nett. Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med tilbudet!

    Stine Smiseth Avatar Stine Smiseth

    Jeg har vært innom her i flere år med diverse skader og vondter og har alltid fått en god og effektiv behandlig. Hyggelige og kunnskapsrike fagfolk. Anbefales på det sterkeste.

    Tora Bettum Avatar Tora Bettum

    Jeg har hatt vondt i skulder i mange år. Har i perioder gått til ulike fysioterapeuter, men har aldri fått så gode resultater som her. I tillegg til å fikse skulderen min, har Toralf sin behandling gjort at jeg har sjeldnere hodepine og ryggsmerter. Jeg anbefaler Din Helse Bjølsen på det sterkeste. -Og så er det ekstra hyggelig å alltid bli møtt av folk som har en lett og hyggelig tone og et smil i munnviken.

    Malin Simonsen Avatar Malin Simonsen
  • Utrolig høyt kunnskapsnivå, trivelige folk og ikke minst ble jeg helt frisk etter at jeg fikk hjelp med et komplekst problem. Anbefales på det sterkeste.

    Jørn Heiersjø Avatar Jørn Heiersjø

    I have to say that they saved me and my back. I went to Toralf Thomassen in so much pain that even finding a position to sleep was a struggle and now after 2 months I am feeling like new person, no more pain. Toralf is doing an amazing job, he is kind and funny which really makes a difference 'cause I am not very comfortable when I am around doctors. Thank you, Din Helse Bjølsen for helping me now and in future.

    Ioana Paval Avatar Ioana Paval

    Veldig bra klinikk. Her trenger man ikke å forhåndsbestille en smell i ryggen. Krabb inn døra. Legg deg på gulvet og vent litt. Litt brekk og knekk og knas og bøy, hopp i skoa,og ikke glem igjen ditt tøy. ?

    Håkon Johansen Avatar Håkon Johansen

Se flere anmeldelser her

ÅPNINGSTIDER

Man - Fre: 08:00 - 20:00
Lør - Søn: 10:00 - 14:00

Kom innom oss i
Nydalsveien 15,
0484 Oslo

Telefon: 22 95 11 14

Anmeldelser